Zorg voor jezelf

africa-70229_960_720Rouwen maakt moe. Het zijn emoties die beslag leggen op een deel van je energie. Wanneer je opstaat, kun je al moe zijn. Nergens zin in hebben hoort er ook bij. Juist in deze moeilijke tijd is het belangrijk goed voor jezelf te zorgen. Hoe doe je dat?

Eerst kijk je naar de basis. Dat is: eten, slapen, beweging. Eten betekent dat je elke dag eet, zo gezond mogelijk. Zelf ging ik bij wijze van troost puddingbroodjes eten, maar dat werkte niet zo goed. Groente, fruit, granen, zuivel: het bekende programma is nu ook op jou van toepassing. Wees voorzichtig met suikers, die kunnen rare dingen met je lichaam doen.

Slapen betekent dat je op een helder moment besluit wat voor jou het beste tijdstip is om naar bed te gaan en weer op te staan. Reken uit wat dat voor je avond betekent. Wanneer je om half elf het licht uit wilt doen, kun je niet een half uur eerder aan een moeilijk telefoongesprek beginnen. Dan is het: half elf licht  uit, dus om tien uur tandenpoetsen en lichte huishoudelijke werkzaamheden en dan geen schermpjes meer bekijken. Lig je ’s nachts wakker, bedenk dan dat rusten ook goed is.

Beweging. Probeer het, dat is het belangrijkste. Al je vrije tijd doorbrengen op de bank vanwege de vermoeidheid en het geen-zin, is verleidelijk en zinloos. Een kleine wandeling doet goed.

Dat was de basis.

Nu de rest.

Zorgen voor jezelf betekent dat je aan jezelf geeft wat er nodig is. Wil je rust en stilte, dan zoek je de natuur op. Verlang je naar afleiding, neem dan een nieuwe hobby. Dit is de tijd om te experimenteren; een hobby hoeft niet meteen levenslang te duren. Je kunt ook alleen iets uitproberen.  Raadpleeg je gezonde verstand bij twijfelgevallen. Is dit de beste tijd om te gaan paaldansen in een club? Neen.

Het gaat er bij zelfzorg om, dat je een sterke basis hebt om deze rouwtijd zo goed mogelijk door te komen. Zorg even goed voor jezelf als je voor je overleden huisdier hebt gezorgd.

Advertenties